“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

March 20, 2014

Bukan pilihanmu


Aku sedang belajar
mengali alasan-alasan munasabah
agar aku bisa mengenali kau begitu akrab
agar aku bisa dijadikan teman suka duka kau
Aku tak tahu celah mana hatiku tertarik begitu pantas
pada jantan spesies kau. pada cara kau layaniku.

Ironinya, cemburu itu terlalu makin membuak-buak gediknya
tatkala perempuan-perempuan lain mesra dengan kau.

Aku tahu aku bukan pilihan kau,
Aku tahu aku bukan yang terbaik,
jika dibandingkan aku dengan para gadis lain
pastinya aku orang pertama yang akan tewas dan angkat panji putih.

Eh ! aku sebenarnya perlu sedar diri;
aku bagaikan gagak hitam yang hodoh
kau bagaikan merak tampan disukai ramai

Seandainya paras rupa tidak kau lihat,
seandainya kecelaanku tidak kau hiraukan,
Izinkan aku menjadi manusia yang dapat membahagiakan kau selalu?

Kerna aku pasti tentang itu.






No comments: