-ROCK ON YOUR OWN STYLE, DANCE YOUR OWN BEAT-


My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

November 23, 2012

Pengkritik Dunia.


Bila berbicara tentang pengkritik. 
Bukan aku tujukan untuk pengkritik rancangan realiti. Terutamanya Adlin Aman Ramlie dan Azwan Ali. Mulut laser uollss. Amboi Amboi~ *tunjuk jari kelingking lalu digoyangkan* Ahaks.

Tapi aku khususkan buat pengkritik dunia. 
Yang berkata hebat lebat seolah-olah tidak pernah buat dosa. *jeling kerek*


Ramai sangat pengkritik dalam dunia kita. 
Ini tak kena. Itu tak kena.
Rasa macam nak lari keliling padang lepastu buat tawaf tujuh kali. Rasa nak toreh muka depa dengan pembaris. Rasa macam nak simbah air longkang dekat muka depa. *Emosional*

Seumpama..
Yang buruk dan kurang cantik itulah kita. 
Yang sempurna tanpa kekotoran degil itulah dia.

Kutuk? Aib? Hina?
Dah menjadi makanan manusia di setiap masa lapang.
Bila lapar, mengutuk.
Bila kenyang, mengutuk.

"Kau nak tahu tak joyah, si anakpapajoe tu bajet retis. si anakpapajoe tu bla bla bla"
*kata jemah kepada joyah sambil kunyah sirih*

Pengkritik dunia,
pandai berbicara dan pandai menghentam orang lain.
Dan...tidak pandai melaksanakan apa yang diperkatakan. 
Bukankah itu ibarat engkau hanya bercakap dengan cermin lalu terpantul pada diri sendiri?

Pokok pangkalnya, aku tidak mengerti apa yang mereka perolehi setelah mengaib, mengutuk, membuat fitnah dan pelbagai acara-acara keji. Adakah mereka dapat ferrero rocher seguni atau mereka dapat kereta ferrari sepuloh buah?  Tidak. Yang dapat hanyalah DOSA. 

Aku paling cukup pantang orang mengutuk paras rupa seseorang.
Eeeee hitam macam bontot kuali. Eee muka berjerawat. Eee pendek macam orang kerdil.
Eeeee tak berhabis. Entah bila nak sambung F pun aku tak tahu.

Bukankah setiap manusia itu dijadikan sempurna oleh penciptaNYA ?
*muhasabah diri*

Apabila orang hanya memandang paras rupa seseorang sebagai aset utama terutama dalam pencarian cinta nescaya ia tak akan kekal hubungan tersebut. Nak kahwin mesti nak yang cantik macam heliza helmi, putih gebu macam donut, tinggi macam zirafah. Hati? Tak ambil peduli. Bila-bila sahaja Allah akan tarik nikmat itu. 




"Peduli pada mereka yang menghina dan mengaib kita. Itu tandanya hidup kita lebih awesome dari mereka dan berikan mereka peluang untuk berbakti pada neraka. Kita hanya perlu berdoa agar pintu hati mereka terbuka untuk berubah"


"Orang-orang yang suka mengutuk tidak akan menjadi pemberi syafaat dan tidak pula menjadi saksi di hari kiamat." HR. Muslim.

Moral Value:  Jangan sesekali hina orang.

Aku...bukan nak jadi Ustazah.
Assalamualaikum.


November 15, 2012

Nyawaku Semangatku.

Assalamualaikum.

Cerita kali ini adalah cerita kelmarin.

Masih lagi hangat dan fresh.

Kelmarin adalah Hari Deepavali.

Aku tidak ke Batu Caves untuk menaiki tangga yang bisa memecahkan lemakku. apatah lagi mampu mengecilkan mataku yang besar mahupun hidungku.

Aku juga tidak memakai sari. 

Aku juga tidak memakai gelang kaki dan tangan serta tindik di hidung.

Sudah terang lagi bersuluh bahawasanya aku orang melayu. Meskipun wajahku persis hindustan maka janganlah menganggap diriku tiruan.

Aku juga sudah mengucapkan Happy Deepavali pada sahabat berbangsa indiaku.

Hari deepavali adalah Public Holiday. 
Wajib bersenang lenang dan harus menghentikan diri daripada melakukan assignment atau perkara-perkara yang berkaitan dengan buku mahupun pen dan sewaktu dengannya.

Oleh itu, masa sebegini amat sesuai untuk meluangkan masa bersama keluarga.
Bukan selalu aku dapat ketemu mereka. Hal ini kerana, siswazah perantau sepertiku memang seringkali terkena penyakit homesick. Maka wajib balik apabila cuti diberi.
WAJIBUN GHUNNAH.

Aktiviti pertama : Bowling Time.


Pelbagai warna bola. Tapi bola bersaiz 7 menjadi pujaan hati. Tidak mampu kudratku untuk memikul bola bersaiz 8,9 atau 10. Hal ini kerana takut balik rumah tidak berjari. Acano nak sarung cincin dijari manis. 

Itu dia Papajoe gua. Lagaknya tak ubah seperti hebat bermain boling. Katanya pada awal permainan, "Ahh tak pandailah ayah main boling. Ni game orang kaya. Ayah orang miskin".

Aku tidak mengerti adakah aku melakukan pembalingan bola atau berjoget dangdut sambil menayangkan pinggul. *berfikir sejenak*

Kakakku merenung nasibnya atas kekalahan yang acapkali menimpanya. Dek kerana, dia sedih mendapat adik yang hebat bermain boling. Kah Kah Kah *gelak belagak*


Tidak dinafikan, Aku menyayangi Kakakku meskipun aku..
Acapkali membulinya.
Acapkali menyakiti hatinya.
Acapkali berwrestling dengannya.
Dan... selalu menjadi kakak terbaik buat aku. Walaupun rasa macam geli-geli nak taip ayat sayang menyayangi ni tapi apakan daya, lumrah menjadi perempuan. mudah menyayangi.


INFO:
J-Juliana.
A-Ayu
M-Mak
A-Ayah
Jangan engkau menafikan ketangkasan diriku. Aku semestinya hebat meskipun kalah tapi aku naib johan di pusingan kedua. Kalah satu mata dengan papajoe. Mungkin berlainan jantina barangkali.

Aktiviti seterusnya : Karaoke Time.

Bergambar bersama mak yang rockers. Bab karaoke, bab joget, bab poco-poco, serah padanya. Serba serbi semuanya tahu. Bab masakan memang tiada siapa bisa lawan. Loveyou, Mak :*

Pelbagai lagu telah aku nyanyi. Lagu omputih Lagu dangdut Lagu lama. Dasar kaki karaoke haruslah membalun semua lagu yang ada. Suara sumbang atau tak itu lain kira. Tapi aku yakin apabila kalian mendengar suaraku, yang pastinya kalian pasti tidak dapat membezakan suaraku dengan ctnurhaliza. Via Berangan.

Gambar syok sendiri harus melekat di pengakhiran entri. Untuk tatapan di kala kerinduan.
Jangan salah sangka. Aku tidak mempunyai kembar. Gambar ini diedit agar nampak lagi gah lagi elegan dan lain-lain ayat yang power untuk dimuatkan. *flip tudung*

"Keluargaku nyawaku. Keluargaku semangatku"

Salam Maal Hijrah :) 

November 9, 2012

Itu ke Sayang?




Penggunaan "aku" dalam entry. Agar tampak lebih selesa.

Maaf bagi yang tak selesa. Tiada masa nak menjaga hati semua.
Tajuk mungkin sebau jiwang tapi tidak. Ia serius. *muka kerek*

Soal hati, aku selalu berjaga-jaga. Takut sangat tersalah langkah dan kata.
Bukan semua orang boleh dipercayai. Jauh sekali nak memberi harapan tinggi.
Lidah dan hati tak sekata apabila ucapkan janji.

Bila ucap sayang, aku sungguh bermaksudkan ia.
Perkataan "sayang" itu bagiku berharga.
Bukan seperti yang lain. Perkataan sayang dibuat seperti permainan.
Disepak ke mana sahaja. Ibarat mengisi masa lapang.

Bila bosan, lafazkan 'sayang' seperti tiada matlamat.
Bila sunyi, buka chat facebook dan bersayang dengan semua gadis lalu mengayat dengan hebat seperti desperate memiliki pujaan hati. Kononnya foreveralone.


SITUASI 1: (mesej dengan perempuan yang baru satu hari kenal)

BUAYA DARAT: HaI sAyANg buWat PeRw tUe?
SENAH BRACES: Aku tunang dia. Kau siapa?!

Baru beberapa hari kenal, lalu perkataan sayang diungkapkan. Apakah itu benar-benar sayang yang dimaksudkan atau sekadar untuk memenuhi ruang sms? *berfikir sejenak*

SITUASI 2: (*chat facebook* berstatus enggaged terpapar di timeline facebook)

PAPA JAHAT: Hi, nak kenal boleh?
CHOMBI: Hi.
PAPA JAHAT: Nak nombor phone, sayang? Bosan lah~ Boleh jumpa2 ke. 
CHOMBI: Aku tunang kau, jantan tak guna! **** **** *** (carutan dilemparkan) Aku guna account lain untuk stalker kau. dasar CURANG!!!!!............(melebihi 360 patah perkataan)
PAPA JAHAT: *off chat*

Yang berpunya terus mengaku single. Dan... ayat sayang dilafazkan dan mempedulikan orang yang menyayanginya. Orang itu dia cakap sayang. Orang ini dia cakap sayang. Hati mereka berbentuk lalang. Mohon dicungkil biji mata orang sebegitu. Mohon dibunuh dengan segera. *emosional*

Acapkali aku mendapat kata sayang. Dari lelaki itu lelaki ini. Tapi sejujur mana perkataan sayang itu. Aku menggangap itu semuanya dusta. Seolah-olah hanya menanam tebu di tepi bibir atau sekadar menunjukkan aktiviti 'playboy' kepada sejelata rakyat.

Aku hairan.
Aku pelik.
Aku khuatir.

Sewenang-wenangnya mereka melontarkan kata sayang hakikatnya perkataan sayang itu bisa membuat orang salah anggap. Jika seseorang perempuan itu dibanjiri dengan perkataan sayang oleh sang arjuna, maka automatiknya hatinya sedang menaruh harapan lalu jatuh cinta. 
Dan.. di akhir cerita, ditinggalkan begitu sahaja.

Secara konklusinya, tamatkanlah permainan menyakiti hati perempuan dan melontarkan perkataan sayang sesuka hati. Ini amaran keras. Bukan sekadar tulisan kanak-kanak tadika. 

Fikir sebelum berbicara. Takut orang lain merana. 

"Aku...tidak buntu kata sayang, tapi tunjukkan daku macam mana kasih sayang"





November 2, 2012

Silent is Killer

Assalamualaikum.

Aku memang terkenal dengan mulut tak berhenti duapuluhempatjam. Maka rata-ratanya orang disekelilingku majoriti ramai yang menghadapi masalah sakit telinga secara mendadak apabila bersua dengan aku. Sungguh tidak adil. Rasa macam hebat seperti ada kuasa kerna bisa perlakukan seperti itu, kah kah (gelak setan) (macam tahu je gelak setan macam mana)

Apabila berkata-kata, kena tengok siapakah gerangan orang yang kita bercakap itu. Sama ada kental ke tidak hatinya untuk menerima ayat rockers kita. Well, ada orang yang jenis cepat "sentap mak, nyah" bila kita cakap sikit padahal ayat itu tidak lah berbisa atau menyengat sanubarinya.

Alaaa cuma cakap "eh kau suka korek hidung ye?aku nampak" lalu dalam masa 3saat, terus berpaling muka sambil buat muka kerek dan terus membenci kita bertubi-tubi.
Sungguh tidak adil.

Bila kita diam apabila dimarah, dituduhnya kita tiada bukti untuk bersuara. Sungguh tidak adil. Kita cuma tidak mahu berlawan. Tidak mahu dilabel durhaka. Yakni apabila aku sudah mula berbicara, aku pasti kau akan terdiam nanti. Aku takut kau akan menangis nanti. Aku sentiasa inginkan kemenangan apabila berkata-kata. Sila gerun.

Majoriti mereka yang pendiam ini tidaklah semuanya boleh dicop ahli manusia paling baik dalam dunia. Namun ada juga yang berbisa setiap kali berbicara. Ada juga yang diam-diam ubi berisi. Sekali bersuara semua ternganga. :O Jangan disangka air yang tenang tiada buaya. Dan buaya itu adalah mereka yang pendiam. Sekali berkata, pedih jiwa aku. Kalah pada mereka yang banyak cakap.


Dan... janganlah menganggap aku yang spesies banyak cakap sentiasa mulut jahat, mulut puaka serta mulut jamban dan mulut busuk berbau petai. Betulkan minda anda yang senget itu. Lalu kenali aku sedalamnya. Kau akan tahu bertapa ba*knya diriku. Ehem *batuk manja* hukhukhuk. Sebab itu orang kata "Don't Judge a book by it's cover". Bagi yang tidak mengerti bahasa omputih, bahasa melayunya adalah "jangan nilai seseorang dari luarannya".

Info sihat:
-Stress juga adalah silent killer. Kadangkala stress menghadap assignment, masalah cinta, masalah kahwin bila, masalah jodoh bila nak sampai (gatal 2saat), masalah test, quiz dan sebagainya.
-Diabetes juga adalah silent killer. Makan makan makan sampai terlentang sampai tak ingat dunia dan selepas itu dapat penyakit dan selepas itu mati.
-Rokok juga adalah silent killer. Beli rokok, hisap rokok, dapat penyakit selepas itu mati.

Tabik hormat buatmu Mantan Perdana Menteri. Jasamu disanjung tinggi.
*semangat patriotik*

Tiada isi berilmiah di sini sekadar berkata-kata untuk memuatkan ruang entry.
Tidak salah bukan. lalala~ *korek hidung*

Bye.