-ROCK ON YOUR OWN STYLE, DANCE YOUR OWN BEAT-


My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

December 30, 2012

Kerinduan terubat.

Penghujung bulan disember.

Banyak cerita telah aku kumpul. Ke sana ke mari seperti cacing kepanasan.
Kawan lama telah aku jejak kasih. Puas mencium dan berpelukan sesama sendiri.

Study week sepatutnya dihabiskan dengan buku sampai lebam.
Namun sebaliknya bagiku, menghabiskan masa bersama my bestfriends.

Lama tidak ketemu, pasti kerinduan bersarang di hati.
Pasti akan ada madah jiwang diselitkan. Mohon tahan anak tekak supaya tidak termuntah.

Dari UPSI ke KL sudah menjadi akrab. Jalan train dan jalan tar sudah berkawan baik dengan aku. Penempatan ditetapkan menuju ke rumah sahabat tercinta, Sofea. Layanan baik oleh keluarga's sofea. Malahan dihantar sampai ke UPSI oleh Mail, buah hati's sofea dan sofea.

Hari pertama dipenuhi dengan gelak tawa dan kegilaan masing-masing,
menuju ke TS, Pavilion dan seangkatan tempat famous orang hot.

Kami merancang bahawa tidak mahu tengok wayang.
BUANG MASA. Maka, selaku YDPA aku mengajak mereka berkaraoke.
Semua menyanyi gaya ala-ala artis katakauu.

Kali ini entry aku bertemakan "Sahabat".
Aku mengenali mereka sebelum aku berpindah ke Johor Bahru.
Pada yang belum mengetahui, dahulunya aku menetap di Kuala Lumpur.
Walaupun raga terpisah jauh, persahabatan masih berkekalan.



Aku yang berbaju biru dan kain biru wajib menyerlah daripada mereka. Datin uolls~ *kipas-kipas kain* *flip bawal*. Pertemuan yang dirancang last minute begitu menjadi. Mampu dicoret dalam kenangan untuk diingati. Mampu mencemburui rakan yang lain. HikHik *gelak setan*

Bersama si kecik molek, Wawa. Adik kepada Nadhira. Selaku photographer yang handal dan seharusnya dialah yang paling comel di kalangan kakak-kakak. Aku rasa dah gaya ibu bersama anak. Cuma kekurangan bapa sahaja. Mohon putera raja melamar aku sekarang via berangan.


Pasti akan merindui secebis kenangan bertarikh 26.12.2012 bersama mereka tersayang. Barangkali ayat begini sangat jiwang, tapi apa aku kisah. *korek hidung*

Bersama Nadhira Zulikmal. Tahukah anda, kami berkawan dari darjah 6 sehingga sekarang. Dahulunya dia seorang pendiam. Dan... sekarang pun masih begitu.  Aku sahaja yang masih kepoh-kepoh macam dulu. *tiup-tiup kuku* I love you, besty :)

Bersama Sofea. Aku memanggil dengan gelaran "pya". Minah tahi lalat. Aku berkawan dengan gadis ini ketika darjah 5. Dan.. masih bertahan sampai sekarang. Alhamdulilah.

Kami berdua memang terkenal dengan mulut bising 24hours tanpa henti. Yakni, apabila Sofea Atiqah bergabung dengan Norhidayu maka porak peranda semuanya. EXTRAORDINARY kata mama. I love you, besty.

Bersama Nazratul Ain. Aku mengenali gadis ini ketika aku sekelas dengannya di Tingkatan 2. Seorang yang simple. Dan.. makin tembam. Tapi masih comel. Kami ada kumpulan "The Wannababes". I love you, besty.

Apahal aku buat muka macam mak jemah jual gossip. *kunyah sirih*


Disini terlahirnya memori. Gambar menjadi bukti untuk dikenang. Rindu kini terubat setelah sekian lama tidak ketemu. Bukan mudah untuk merancang dan berkumpul semuanya. Akhirnya, aku dapat bersua dengan mereka yang tersayang. :*

Waa. Ayu. Ain. Syufy. Pya

Mencintai gambar ini selamanya. Love uolls, bestfriend :)
Ada masa dan panjang umur, ketemu lagi.

xoxo.

December 23, 2012

Ramalanmu tidak benar.




"Aku baca horoskop dekat majalah *****, tertulis kata aku akan mengalami putus cinta. Dan.. sekarang aku sedang mengalaminya" kata jemah kepada anakpapajoe.

"Aku tak suka tahi lalat dekat bibir aku, buku rahsia tahi lalat mengatakan barangsiapa yang mempunyai tahi lalat di bibir, mereka tergolong dalam golongan orang yang tak pandai simpan rahsia dan orang spesies mulut bontot ayam. aku nak korek ! aku nak hilangkan ! *nangis*"kata senah kepada anakpapajoe.

Tahyul.

Aku seringkali ketemu buku yang bertema cuba menyimpang iman manusia.
Cepat tergoda dengan arus deras bisikan syaitan.
Berpandukan buku itu dapat menilik nasib kita? Rasa otak mereka di lutut.
Mohon berganding bahu denganku untuk ditunjal dahi mereka bertubi-tubi.
*muka gangster*

Lagi satu,
kebanyakkan cerita dan berita di Laman Sosial belum tentu itu sahih.
Ini tidak, belum ada bukti depan mata, terus bermati-matian menggangap ianya benar.
Belum dikaji dan diselidik, sudah mula menerjah dan menegakkan kebenaran yang belum tahu pangkal hujungnya. *geleng-geleng kepala*

Bahkan, aku cukup hairan apabila orang berlumba-lumba nak menjadi penyampai informasi sebelum menyelidik terdahulu. Mungkin mereka berbangga apabila menjadi orang pertama yang menyampaikan kepada rakyat jelata. Maybe Maybe Maybe.

Pencecet a.k.a Twitterrrr,
aku acapkali membaca tweet yang mengatakan si polan bin si polan mati tapi masih bernafas di alam realiti. Adakah si polan itu zombie? Maybe. *kunyah kuaci*
Terus-terusan memuntahkan cerita karuk, orang akan percaya lalu sebarkan hingga ke serata dunia. Maka akan menjadi satu fitnah jika cerita itu membabitkan aib seseorang.

Malahan, aku seringkali membaca tweet berunsur mengaibkan seseorang dan diri sendiri.
Contoh: Si polan telah menjual daranya kepada si polan's boyfriend. Lalu si polan turut berbangga. *makan popcorn berjemaah*

Dinihari,
manusia sekarang tidak pernah takut dengan fitnah malahan khurafat dan syirik mula menyelubungi hati manusia. Sekaligus, kata-kata merupakan senjata yang paling membunuh.

Langkah yang lebih selamat adalah berdiam.

Intijahnya, AWAS dengan kata-kata anda.


Terasa kali ini entry penuh berilmiah. :)
Assalamualaikum.

Saying that I'm bad, doesn't make you Good.



December 8, 2012

Be Yourself pleaseeeee.


Welcome Disember. Sila lah masuk dalam 2012. Jangan malu dan jangan segan. Buat macam rumah sendiri. Ahaks (gelak gedik)

Kali ini gambar bereffect white black. Terasa klasik gitu. Ghau Ghau bau dia.

Nama diberi Norhidayu. Boleh panggil ayu ok.
*buat muka sehabis comel* *hulur tangan*

Bila aku angkat isu ini sebagai tajuk entry. yang pastinya ramai yang akan cakap ek eleh ajet gileww minah ni konon acam dye ue suci murni letewww.
*menggoyangkan mulut mengikut intonasi*

Perlu ke aku mengambil kisah atas kata-kata mereka?
Perlu ke aku mempedulikan tohmahan mereka terhadap aku?
Perlu ke aku bersedih atas cacian mereka?
*korek hidung*

Ku akui ramai wanita yang cantik pada paras rupanya. Adakala cemburu menyelinap masuk ke dalam hati. Namun ku harus yakin, wajah cantik namun jika perangai tidak cantik bukankah itu lebih menjijikkan? *muhasabah diri*

Perempuan... acapkali hilang keyakinan diri bila berat meningkat. Hallo baru 2kg dah meroyan meraung tak tentu pasal. Bukan naik 100kg. *jeling kerek*

Perempuan...acapkali hilang keyakinan bila jerawat tumbuh dekat muka. Lalu operasi tweet pasal jerawat di twitter dijalankan. "Titew menci tangat tangat jerawat tite". Hallo jerawat itu seni wajah. Muka bersih tanpa jerawat itu bukankah macam tak normal? Fatwa sendiri.
*ayat nak sedapkan hati*

Perempuan...acapkali akan rasa tercabar apabila cuba dibandingkan dengan perempuan lain tambahan kalau perempuan itu lagi lawa daripadanya. "Kau nak tahu tak jenab, si anakpapajoe tu lagi comel dari si anakpapamaricano tu" *sambil kunyah sirih*

Aku jadi diri sendiri. Tak perlu nak kopipes jadi orang lain.
Bila kita cuba nak jadi si polan binti si polan tersebut,
kita akan rasa..

macam FREAK.

macam HIPOKRIT.

macam FAKE.

Satu benda yang perlu kita ingat, "Peduli kata orang !"
Misalnya nak pakai baju warna terang, almaklum takut dicop tiang traffic light atau dikritik oleh kengkawan, pedulikan sahaja dan terus memakai baju tersebut.

Manusia..
tak akan berhenti mengkritik sampai bila-bila.

Aku jenis suka memerhati.
Si polan (perempuan) itu kelihatan seperti wanita melayu terakhir apabila bercakap dengan sang pria dan membuat suara acah-acah manja. Lentok habis.
Namun disebalik itu, apabila bercakap dengan perempuan,
wataknya bertukar menjadi tidak keayuan. Nampak permainan dia?

Just Be Yourself.

muka acah acah serius. wa sailang siapa yang pailang.  *nada gangster kampung boy*

I WANT A BOY LOOK AT ME WHILE I'M SMILLING WITH MY FRIENDS AND DOING STUPID THINGS AND I WANT HIM TO THINK 
'DAMN I LOVE HER'.



Bulan disember akan berganding bahu bersama Januari untuk memecahkan otak aku. Yakni Final Exam bakal menyusur. Doakan kejayaan aku. :)

xoxo.




November 23, 2012

Pengkritik Dunia.


Bila berbicara tentang pengkritik. 
Bukan aku tujukan untuk pengkritik rancangan realiti. Terutamanya Adlin Aman Ramlie dan Azwan Ali. Mulut laser uollss. Amboi Amboi~ *tunjuk jari kelingking lalu digoyangkan* Ahaks.

Tapi aku khususkan buat pengkritik dunia. 
Yang berkata hebat lebat seolah-olah tidak pernah buat dosa. *jeling kerek*


Ramai sangat pengkritik dalam dunia kita. 
Ini tak kena. Itu tak kena.
Rasa macam nak lari keliling padang lepastu buat tawaf tujuh kali. Rasa nak toreh muka depa dengan pembaris. Rasa macam nak simbah air longkang dekat muka depa. *Emosional*

Seumpama..
Yang buruk dan kurang cantik itulah kita. 
Yang sempurna tanpa kekotoran degil itulah dia.

Kutuk? Aib? Hina?
Dah menjadi makanan manusia di setiap masa lapang.
Bila lapar, mengutuk.
Bila kenyang, mengutuk.

"Kau nak tahu tak joyah, si anakpapajoe tu bajet retis. si anakpapajoe tu bla bla bla"
*kata jemah kepada joyah sambil kunyah sirih*

Pengkritik dunia,
pandai berbicara dan pandai menghentam orang lain.
Dan...tidak pandai melaksanakan apa yang diperkatakan. 
Bukankah itu ibarat engkau hanya bercakap dengan cermin lalu terpantul pada diri sendiri?

Pokok pangkalnya, aku tidak mengerti apa yang mereka perolehi setelah mengaib, mengutuk, membuat fitnah dan pelbagai acara-acara keji. Adakah mereka dapat ferrero rocher seguni atau mereka dapat kereta ferrari sepuloh buah?  Tidak. Yang dapat hanyalah DOSA. 

Aku paling cukup pantang orang mengutuk paras rupa seseorang.
Eeeee hitam macam bontot kuali. Eee muka berjerawat. Eee pendek macam orang kerdil.
Eeeee tak berhabis. Entah bila nak sambung F pun aku tak tahu.

Bukankah setiap manusia itu dijadikan sempurna oleh penciptaNYA ?
*muhasabah diri*

Apabila orang hanya memandang paras rupa seseorang sebagai aset utama terutama dalam pencarian cinta nescaya ia tak akan kekal hubungan tersebut. Nak kahwin mesti nak yang cantik macam heliza helmi, putih gebu macam donut, tinggi macam zirafah. Hati? Tak ambil peduli. Bila-bila sahaja Allah akan tarik nikmat itu. 




"Peduli pada mereka yang menghina dan mengaib kita. Itu tandanya hidup kita lebih awesome dari mereka dan berikan mereka peluang untuk berbakti pada neraka. Kita hanya perlu berdoa agar pintu hati mereka terbuka untuk berubah"


"Orang-orang yang suka mengutuk tidak akan menjadi pemberi syafaat dan tidak pula menjadi saksi di hari kiamat." HR. Muslim.

Moral Value:  Jangan sesekali hina orang.

Aku...bukan nak jadi Ustazah.
Assalamualaikum.


November 15, 2012

Nyawaku Semangatku.

Assalamualaikum.

Cerita kali ini adalah cerita kelmarin.

Masih lagi hangat dan fresh.

Kelmarin adalah Hari Deepavali.

Aku tidak ke Batu Caves untuk menaiki tangga yang bisa memecahkan lemakku. apatah lagi mampu mengecilkan mataku yang besar mahupun hidungku.

Aku juga tidak memakai sari. 

Aku juga tidak memakai gelang kaki dan tangan serta tindik di hidung.

Sudah terang lagi bersuluh bahawasanya aku orang melayu. Meskipun wajahku persis hindustan maka janganlah menganggap diriku tiruan.

Aku juga sudah mengucapkan Happy Deepavali pada sahabat berbangsa indiaku.

Hari deepavali adalah Public Holiday. 
Wajib bersenang lenang dan harus menghentikan diri daripada melakukan assignment atau perkara-perkara yang berkaitan dengan buku mahupun pen dan sewaktu dengannya.

Oleh itu, masa sebegini amat sesuai untuk meluangkan masa bersama keluarga.
Bukan selalu aku dapat ketemu mereka. Hal ini kerana, siswazah perantau sepertiku memang seringkali terkena penyakit homesick. Maka wajib balik apabila cuti diberi.
WAJIBUN GHUNNAH.

Aktiviti pertama : Bowling Time.


Pelbagai warna bola. Tapi bola bersaiz 7 menjadi pujaan hati. Tidak mampu kudratku untuk memikul bola bersaiz 8,9 atau 10. Hal ini kerana takut balik rumah tidak berjari. Acano nak sarung cincin dijari manis. 

Itu dia Papajoe gua. Lagaknya tak ubah seperti hebat bermain boling. Katanya pada awal permainan, "Ahh tak pandailah ayah main boling. Ni game orang kaya. Ayah orang miskin".

Aku tidak mengerti adakah aku melakukan pembalingan bola atau berjoget dangdut sambil menayangkan pinggul. *berfikir sejenak*

Kakakku merenung nasibnya atas kekalahan yang acapkali menimpanya. Dek kerana, dia sedih mendapat adik yang hebat bermain boling. Kah Kah Kah *gelak belagak*


Tidak dinafikan, Aku menyayangi Kakakku meskipun aku..
Acapkali membulinya.
Acapkali menyakiti hatinya.
Acapkali berwrestling dengannya.
Dan... selalu menjadi kakak terbaik buat aku. Walaupun rasa macam geli-geli nak taip ayat sayang menyayangi ni tapi apakan daya, lumrah menjadi perempuan. mudah menyayangi.


INFO:
J-Juliana.
A-Ayu
M-Mak
A-Ayah
Jangan engkau menafikan ketangkasan diriku. Aku semestinya hebat meskipun kalah tapi aku naib johan di pusingan kedua. Kalah satu mata dengan papajoe. Mungkin berlainan jantina barangkali.

Aktiviti seterusnya : Karaoke Time.

Bergambar bersama mak yang rockers. Bab karaoke, bab joget, bab poco-poco, serah padanya. Serba serbi semuanya tahu. Bab masakan memang tiada siapa bisa lawan. Loveyou, Mak :*

Pelbagai lagu telah aku nyanyi. Lagu omputih Lagu dangdut Lagu lama. Dasar kaki karaoke haruslah membalun semua lagu yang ada. Suara sumbang atau tak itu lain kira. Tapi aku yakin apabila kalian mendengar suaraku, yang pastinya kalian pasti tidak dapat membezakan suaraku dengan ctnurhaliza. Via Berangan.

Gambar syok sendiri harus melekat di pengakhiran entri. Untuk tatapan di kala kerinduan.
Jangan salah sangka. Aku tidak mempunyai kembar. Gambar ini diedit agar nampak lagi gah lagi elegan dan lain-lain ayat yang power untuk dimuatkan. *flip tudung*

"Keluargaku nyawaku. Keluargaku semangatku"

Salam Maal Hijrah :) 

November 9, 2012

Itu ke Sayang?




Penggunaan "aku" dalam entry. Agar tampak lebih selesa.

Maaf bagi yang tak selesa. Tiada masa nak menjaga hati semua.
Tajuk mungkin sebau jiwang tapi tidak. Ia serius. *muka kerek*

Soal hati, aku selalu berjaga-jaga. Takut sangat tersalah langkah dan kata.
Bukan semua orang boleh dipercayai. Jauh sekali nak memberi harapan tinggi.
Lidah dan hati tak sekata apabila ucapkan janji.

Bila ucap sayang, aku sungguh bermaksudkan ia.
Perkataan "sayang" itu bagiku berharga.
Bukan seperti yang lain. Perkataan sayang dibuat seperti permainan.
Disepak ke mana sahaja. Ibarat mengisi masa lapang.

Bila bosan, lafazkan 'sayang' seperti tiada matlamat.
Bila sunyi, buka chat facebook dan bersayang dengan semua gadis lalu mengayat dengan hebat seperti desperate memiliki pujaan hati. Kononnya foreveralone.


SITUASI 1: (mesej dengan perempuan yang baru satu hari kenal)

BUAYA DARAT: HaI sAyANg buWat PeRw tUe?
SENAH BRACES: Aku tunang dia. Kau siapa?!

Baru beberapa hari kenal, lalu perkataan sayang diungkapkan. Apakah itu benar-benar sayang yang dimaksudkan atau sekadar untuk memenuhi ruang sms? *berfikir sejenak*

SITUASI 2: (*chat facebook* berstatus enggaged terpapar di timeline facebook)

PAPA JAHAT: Hi, nak kenal boleh?
CHOMBI: Hi.
PAPA JAHAT: Nak nombor phone, sayang? Bosan lah~ Boleh jumpa2 ke. 
CHOMBI: Aku tunang kau, jantan tak guna! **** **** *** (carutan dilemparkan) Aku guna account lain untuk stalker kau. dasar CURANG!!!!!............(melebihi 360 patah perkataan)
PAPA JAHAT: *off chat*

Yang berpunya terus mengaku single. Dan... ayat sayang dilafazkan dan mempedulikan orang yang menyayanginya. Orang itu dia cakap sayang. Orang ini dia cakap sayang. Hati mereka berbentuk lalang. Mohon dicungkil biji mata orang sebegitu. Mohon dibunuh dengan segera. *emosional*

Acapkali aku mendapat kata sayang. Dari lelaki itu lelaki ini. Tapi sejujur mana perkataan sayang itu. Aku menggangap itu semuanya dusta. Seolah-olah hanya menanam tebu di tepi bibir atau sekadar menunjukkan aktiviti 'playboy' kepada sejelata rakyat.

Aku hairan.
Aku pelik.
Aku khuatir.

Sewenang-wenangnya mereka melontarkan kata sayang hakikatnya perkataan sayang itu bisa membuat orang salah anggap. Jika seseorang perempuan itu dibanjiri dengan perkataan sayang oleh sang arjuna, maka automatiknya hatinya sedang menaruh harapan lalu jatuh cinta. 
Dan.. di akhir cerita, ditinggalkan begitu sahaja.

Secara konklusinya, tamatkanlah permainan menyakiti hati perempuan dan melontarkan perkataan sayang sesuka hati. Ini amaran keras. Bukan sekadar tulisan kanak-kanak tadika. 

Fikir sebelum berbicara. Takut orang lain merana. 

"Aku...tidak buntu kata sayang, tapi tunjukkan daku macam mana kasih sayang"





November 2, 2012

Silent is Killer

Assalamualaikum.

Aku memang terkenal dengan mulut tak berhenti duapuluhempatjam. Maka rata-ratanya orang disekelilingku majoriti ramai yang menghadapi masalah sakit telinga secara mendadak apabila bersua dengan aku. Sungguh tidak adil. Rasa macam hebat seperti ada kuasa kerna bisa perlakukan seperti itu, kah kah (gelak setan) (macam tahu je gelak setan macam mana)

Apabila berkata-kata, kena tengok siapakah gerangan orang yang kita bercakap itu. Sama ada kental ke tidak hatinya untuk menerima ayat rockers kita. Well, ada orang yang jenis cepat "sentap mak, nyah" bila kita cakap sikit padahal ayat itu tidak lah berbisa atau menyengat sanubarinya.

Alaaa cuma cakap "eh kau suka korek hidung ye?aku nampak" lalu dalam masa 3saat, terus berpaling muka sambil buat muka kerek dan terus membenci kita bertubi-tubi.
Sungguh tidak adil.

Bila kita diam apabila dimarah, dituduhnya kita tiada bukti untuk bersuara. Sungguh tidak adil. Kita cuma tidak mahu berlawan. Tidak mahu dilabel durhaka. Yakni apabila aku sudah mula berbicara, aku pasti kau akan terdiam nanti. Aku takut kau akan menangis nanti. Aku sentiasa inginkan kemenangan apabila berkata-kata. Sila gerun.

Majoriti mereka yang pendiam ini tidaklah semuanya boleh dicop ahli manusia paling baik dalam dunia. Namun ada juga yang berbisa setiap kali berbicara. Ada juga yang diam-diam ubi berisi. Sekali bersuara semua ternganga. :O Jangan disangka air yang tenang tiada buaya. Dan buaya itu adalah mereka yang pendiam. Sekali berkata, pedih jiwa aku. Kalah pada mereka yang banyak cakap.


Dan... janganlah menganggap aku yang spesies banyak cakap sentiasa mulut jahat, mulut puaka serta mulut jamban dan mulut busuk berbau petai. Betulkan minda anda yang senget itu. Lalu kenali aku sedalamnya. Kau akan tahu bertapa ba*knya diriku. Ehem *batuk manja* hukhukhuk. Sebab itu orang kata "Don't Judge a book by it's cover". Bagi yang tidak mengerti bahasa omputih, bahasa melayunya adalah "jangan nilai seseorang dari luarannya".

Info sihat:
-Stress juga adalah silent killer. Kadangkala stress menghadap assignment, masalah cinta, masalah kahwin bila, masalah jodoh bila nak sampai (gatal 2saat), masalah test, quiz dan sebagainya.
-Diabetes juga adalah silent killer. Makan makan makan sampai terlentang sampai tak ingat dunia dan selepas itu dapat penyakit dan selepas itu mati.
-Rokok juga adalah silent killer. Beli rokok, hisap rokok, dapat penyakit selepas itu mati.

Tabik hormat buatmu Mantan Perdana Menteri. Jasamu disanjung tinggi.
*semangat patriotik*

Tiada isi berilmiah di sini sekadar berkata-kata untuk memuatkan ruang entry.
Tidak salah bukan. lalala~ *korek hidung*

Bye.

October 26, 2012

Hari diberanakkan.


Masa update:   1.23 a.m
Tarikh update:   25 Oktober 2012.
Tempat update: Rumah tercinta.

----------------------------------------------------------------------------


Nama Owner: Norhidayu Binti Juhari.
Umur: 19tahun.
Tarikh lahir: 20 october 1993.

----------------------------------------------------------------------------

BUSYYYYYYYY !~~ *mengeluh panjang*
Kelewatan update 5hari tentang kelahiranku. Hampir sebulan aku tidak mengupdate maka ramai yang dok soksek awat hang tak update blog hang cik ayu oiiii. Satu perkataan aku lafazkan "BUSY". Noktah.

20.10.2012,
Alhamdulilah~ Terima Kasih Ya Allah kerna masih diberi kesempatan untuk bernafas. untuk bergelak ketawa. untuk melihat dunia. Aku sudah melangkau ke usia tua. usia matang. usia yang hampir ke jinjang pelamin. haha.

Menurut kamus aku, Tua itu bukan bererti aku sudah mempunyai kedutan seribu di wajah kesayanganku serta gigi rongak atau bergigi emas di hadapan mahupun seperti gaya nenek yang berbongkok punyai 20cucu dan 20cicit. No No No No. Sekarang adalah usia terakhir dalam belasan tahun. Maka harus dinikmati sepuasnya sebelum usia ke arah puluhan.



"Apabila hari kelahiran menjelma bererti kematian turut hampir mendekati." 
#Muhasabah diri#

20.10.12,
tiada yang istimewa. tiada kegembiraan. tiada duit atau jodoh turun dari langit.
Cuma hanyalah pertukaran warna kulit akibat berkawad di tengah panas terik. Hitam serupa anak negro. Hitam serupa bontot kuali. Hitam serupa misai Datuk K. Ahh tetiba. Ya udah, nanti sudah ku berkahwin dengan putera raja dan punyai duit berjuta-juta maka akan aku putihkan kulitku bak seputih kapas. Ehem.

Dan... hadiah, kek dan belanja makan yang cukup membuatkan hatiku seronok beronok-ronok.
Terima kasih buat insan-insan yang tersayang.

Kepada insan yang cukup prihatin mengewishkan birthday aku,
Aku ucapkan "Terima kasih, Arigarto Gozaimashita, Syukron, Xie-xie, Gamsa-hamnida."
Mohon tahun depan belikan aku hadiah. Tak akan wish sahaja "KOT". haha.

Dulu..
Norhidayu Juhari berumur 18tahun,
yang sering terjerumus dalam kedukaan,
yang sering terleka dibuai perkara duniawi,
yang sering berhua hua TELAH TIADA !

Kini..
Norhidayu Juhari berumur 19tahun telah hidup semula,
dengan berwajah baru.
bersama azam dan impian yang satu.
berteman hati yang kental.
memikul harapan ibubapa.
menyimpan hasrat untuk memiliki cinta yang sempurna.

Menuju puncak impian di hati, bersama janji azam sejati. pasti berjaya di akademi fantasia oh oh oh. Yeayy Hidup AnakPapaJoe ! *sambil pegang sepanduk*

Doakan aku berjaya. Doakan aku dapat jodoh yang baik ehem. Doakan aku dapat menjadi manusia yang lebih baik. Doakan aku dapat menjadi engineer yang bergaya.

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA :) Assalamualaikum.







September 21, 2012

Rindu tak terhenti.

Salam didahulukan. Rindu terhadap blog akhirnya dapat dileraikan. Bukan mukadimmah berhias ingin disampaikan. cukup pengubat rindu di kala kesepian. entah kenapa hati ini begitu rindu. rindu bersarang di seluruh hati. melengkapi jiwa berteman lagu sedih.

Satu hari...
Dua hari...
Tiga hari....
dihitung dengan jari. namun harus ku pasrah kini, ia sudah tiga minggu lebih berlalu pergi. Sememangnya aku rindu pada seluruh penghuni rumah Johor Bahruku. Harap mereka sejahtera. Harap mereka dilindungi oleh Allah. Harap mereka tahu yang aku teramat rindu.



"Siapa suka berjauhan dengan keluarga ?"
*geleng-geleng kepala*

Bertapa susah hidup bila berjauhan. Berdikari cari makan sendiri. Berjalan kaki berteduh di bawah pokok akibat terik matahari. Tiada kereta. Tiada motor. Hanya bas menjadi sasaran utama. Kasihan.

Acapkali niat ingin terbang ke selatan, tapi fikir berjuta kali untuk membuat keputusan. Fikirkan masa. Fikirkan wang. Fikirkan rindu. Fikirkan keselamatan. Bila difikirkan macam-macam, justeru masalah terus menghimpap. Keji.

Rindu aku masih boleh dikawal. tidaklah aku menangis meraung meminta ayah mak datang segera. tidak juga aku bunuh diri kerana rindu pada mereka setengah mati. otakku masih waras. mindaku masih cergas.

Hidup di sini bukanlah tidak hebat. tapi jauh hebat berada di rumah sendiri. cukup segalanya. di sini, aku terpaksa teroka sendiri. ibarat perantau. jika sesat jalan, aku cari jalan keluar sendiri. perlukan gps tapi tak membantu langsung. Hina. Tak perlu diperkatakan lagi, di sini jauh perjalanannya. Luas pemandangannya. Sakit kaki kuku ku berjalan. Menderita.

pemandangan dari tingkap bilik. sangat teruja.

Bertemankan kesejukkan dari gunung buat malam hariku menjadi sayu.
Tambahkan lagi lagu-lagu sedih dalam jiwa. Cedih.
Rindu Mak. Rindu Ayah. Rindu Kak Long. Rindu Adik.

"Jika perasaan rindu ini benar-benar mengujiku, maka perasaan rindu ini benar-benar membuatku mengenali erti hargai dan kasih sayang yang abadi"- AnakPapaJoe-


Rindu ini membunuhkuuuuuuuuuu~ T.T

*INFO TAMBAHAN*
"Aku belajar di UPSI iaiti Universiti Pendidikan. Tapi aku bukan bakal cikgu. Course aku bukan pendidikan maka apabila tamat belajar, aku digelar Engineer bukan Cikgu. :) InsyaAllah."

*MASIH BELAJAR UNTUK MENDAKI TANGGA KEJAYAAN*

September 9, 2012

Minggu Suai Kenal.

Berakhir sudah kepenatan tidak tidur nyenyak. Berakhir sudah kekelamkabutan kerana mengejar masa. Berakhir sudah berebut bas dengan para pelajar yang lain sehingga terpijak kain dan kasut orang hehe. Berakhir sudah bangun pagi seawal jam 5. Berakhir sudah Orientasi MSK (Minggu Suai Kenal) 2012/2013.

sebelum nak mendaftar, haruslah bergambar. muka haruslah suci berseri-seri. cukuplah eyeliner sebagai penyeri.
Permulaan berada di UPSI, hati berkata "besar gila tempat ni woii". Hasrat ingin berjalan kaki ke kampus agar dapat menguruskan badan serta meletupkan lemak harus dilupakan. Yakni belum sampai ke destinasinya, yang pasti tumit lutut dan kuku kakiku merekah hingga tiada serupa kaki. Yang harus kalian tahu rumah saya menghadap depan gunung yang diselaputi awan serta berhadapan dengan rumah pengetua. Sila cemburu buta sekarang.


ini alamat rumah saya. rasa nak datang raya, mai lah. tapi air kosong sahaja disediakan. kahkah.

barisan si gedik terhormat. yang harus kalian pasrah, aku paling tercomel. silakan bunuh diri dengan pernyataan saya.

Gambar tak berapa elok sebab orang yang tangkap gambar itu sedang mengalami penyakit parkinson haha booo DQ :P



Bilangan pelajar UPSI hampir mencecah 1700 lebih. 
Pelbagai course. Pelbagai negeri. Pelbagai karenah.
kad matrik di atas adalah kepunyaan saya dan kad matrik di bahagian bawah kepunyaan roomate saya. Kami Bakal Engineer :) *kenyit-kenyit mata* InsyaAllah.


Tidak banyak gambar yang ditangkap ketika MSK dijalankan. Acapkali tertidur ketika penceramah membentangkan hujahnya. Bukan tidak mahu dengar Bukan tidak mahu jadi pelajar berjaya tapi mata automatik tertutup. Salahkan mata sendiri.

*ZzZzZz* *bunyi dengkur*

Lagipun, berada di dewan yang bisa memuatkan 50lori muatan besar serta bertemankan aircond yang sejuk seperti berada di dalam salji perghh perghh jangan lepaskan peluang sesaat ini. Maka, haruslah tidur senyenyaknya hihi.

10hb September bermula lah class seperti pelajar degree yang normal. Bermula lah aktiviti sebagai pelajar Suluh Budiman. Bermula lah penempatan tetap di Tanjung Malim. Bermula lah menjadi rakyat Perak yang sejati. Kita Bako Je *goyangkan tangan*

Maka, tiada lagi bangun lewat. Tiada lagi online sampai lewat malam. Tiada lagi bergayut sampai terlelap. Tiada lagi berjalan-jalan sampai tersesat.

Semoga aku dapat menjadi pelajar Engineer yang bergaya-gaya dan berjaya di UPSI eceh. Amin~
Doakan saya berjaya ya sahabat-sahabatku :)
Salam rindu. Salam 1 Malaysia dan Assalamualaikum.


August 29, 2012

Be Transformer.


*selak kalendar*

*berdebar-debar*

*hitung tarikh*

*usap-usap dada*

OH OH OH YA ALLAH. 

19202122232425 26✔ 27✔ 28✔29 30 31      

.2 SEPTEMBER 2012. 
Maka segala kegembiraan dan kemeriahan raya terhenti pada tarikh itu. 
Harapan ingin bergoyang kaki di rumah"Like a Boss" harus dihapuskan pada tarikh itu.
Harapan ingin makan sesuka hati dan tidur bila-bila gua suka turut diluputkan pada tarikh itu.
Harapan ingin bertwitter hingga larut malam turut dibubarkan pada tarikh itu.
Harapan ingin berjimba sehingga duit raya habis turut dimansuhkan pada tarikh itu.

Selamat Tinggal Negeriku. Rumahku dan Katilku. Selamat Tinggal cinta-cintaku di JB. 
say HAI to UPSI. :(
Dahulunya aku mengambil course Asasi Undang-Undang di UiTM Shah Alam. Namun LAW tidak lagi menjadi santapanku. Maka hilang beban yang berpaut di atas bahu comelku selama ini. Hilang juga kekusutan yang serabut minda pada dulu kala. YEHHA. *joget dangdut*

NO MORE UITM. NO MORE LAW. NO MORE WHITE BLACK. NO MORE COURT.

Perubahan demi perubahan aku rasakan. Hangat membara. Menguji akal dan minda. Masanya telah tiba untuk bertukar transformer ke arah lain. Jalan lain. Course lain. Suasana lain. Kawan lain. Semuanya berbeda. Tidak sama seperti dahulu. Harus tabah duduk di negeri peghok sorang diri. Ilmu harus dicari hingga ke negeri China. Banyak ilmu yang kita perolehi maka tidak mudah orang berpijak kepala serta meludah keji terhadap kita.

2 September 2012 tarikh mendaftar. Berperang dengan ilmu hingga berjaya. Ketika berumur 19tahun, aku sudah menjejakkan diri ke peringkat Ijazah. Maka, Universiti Pendidikan Sultan Idris menjadi Universiti terbaru. Universiti kedua. Dan menjadi Universiti Di HatiKu. Akhirnya cita-cita ingin menjadi engineer tercapai kini. Alhamdulilah.

tempat inilah yang akan melahirkan pelajar siswazah berjaya seperti aku. InsyaAllah.

Tiada cinta tak bermakna aku manusia bodoh.
Tiada kekasih tak bermakna aku manusia ketinggalan.
Tiada boyfriend tak bermakna aku tidak laku.
Itu semua tertulis. Kerja cita-cita dahulu. Tunaikan harapan ibubapa. Aku banyak belajar dari kesilapan. Mencari ilmu adalah keutamaanku. Meskipun diherdik, aku akan terus bangkit perjuangkan cita-citaku yang masih belum tertunai. Harapan ibubapa masih lagi ku genggam sehingga ia terburai untuk disajikan.

hidup memang indah tapi rasa keindahan itu boleh dinikmat ketika gembira sahaja.
*salahkan flash camera sebab gambar jadi cerah semacam*

Semoga aku berjaya di negeri perak darul ridzuan. Doakan aku. Salam rindu buat semua :* Goodbye.




August 23, 2012

Edisi Raya :)

Assalamualaikum dan Salam Aidilfitri Wahai Orang Kampung.
Apa khabar Orang Kampung. Lama sudah tak berjumpa. Minta-minta semuanya dalam keadaan sihat sejahtera. Ewahh Ewahh *joget zapin*

Raya Oh Yeah Raya Oh Yeah ! 
*baling mercun bola sambil nyanyi lagu YUNA* 

Sudah tentu ramai blogger yang duk sakan berhabis pulas otak depa untuk update pasai depa punya raya.  Kemain ligat depa menaip. Ada yang hari raya pertama terus upload gambar berbaju raya depa yang liplap bergemerlipan glitter bintang bintang berkerlipan kemain di laman social. Tudiahh awat cek loghat kedah. *tunjal dahi sendiri*

Tahun 2012, saya beraya di Melaka (kampung ayah) dahulu dan Raya kedua bertolak ke Perak (kampung mak). Oleh kerana saya tidak mempunyai kedua-dua nenek dan datuk belah ayah mahupun emak, maka sayu duka rindu di hati pada pagi raya terutama bila takbir bergema pasti terjadi. Muka sedih pasti terukir bukan di bintang tapi terukir di wajah kesayangan hamba tambahan apabila bermaaf-maafan. Maka beruntung lah mereka yang mempunyai kedua nenek datuk. :( *kesat airmata*

Warna pilihan baju raya keluarga guwa adalah purpleeeeeeee. Entah kenapa warna itu menjadi carta utama di hati kami dan amat tertarik menarik memang da'bomb untuk digayakan pada pagi raya.

Location : Melaka Bandar Bersejarah.

HAI SAYA AYU DAN SAYA NAMPAK AYU HEWHEW :)

Dua permata hati kesayangan hamba. Mohon maaf atas segala dosa yang dilakukan. Sejujurnya, saya amat menyayangi mak & ayah :) T.T *lap hingus*

one happy family :) saya sayang keluarga saya :*

ini pula family pakcik saya. merah mak ngah oiiii~ Anak pakcik sungguh nakal. Kena rotan terus tak melawan. Nampak kegarangan aku disitu ? Hihi.

Dari kiri : Along. Angah. Adik. Purple Vs Merah yehhaa.

bersama mereka yang comel :* nampak kecomelan aku terserlah bila pejam mata ketika bergambar huwarhhh sungguh lawak. rasa macam takda mata.

beraya ke rumah kaum kerabat ayah sungguh memenatkan namun menghiburkan terutama makan kuih raya yang beraneka tanpa ada kadar bayaran. Ia percuma. Ia free. Maka rezeki jangan ditolak. Perut harus diisi. Ngaumm.
Adik guwa dan sepupu terkecik guwa memang suka berposing tengah panas.  

3 Gadis dalam keluarga. Mak kata pakai baju sedondon baru nampak sepakat dan nampak sehati sejiwa. Sayang Mak dan Along cikebum cikebum :*


Location : Perak Darul Ridzuan.

Selamat Hari Raya semuanya adoyainyer pun :D 

Hi, kami anak polis. Kami bangga dengan ayah :) Saiz badan adik lebih besar dari kakaknya. Itu kenyataan bukan auta.


Dua hero dalam keluarga aku. Silap besar nak main wrestling atau main pukul-pukul. Kaki penghabiskan makanan serah pada mereka. Aku tewas dalam acara penghabiskan makanan.
Bergambar Bergambar Bergambar~ itu perkara wajibun ghunnah. Tidak bergambar maka tidak lengkap. tidak lengkap maka tidak syiok. tidak syiok maka tidak seronok. tidak seronok maka marker pen. ahh tak lawak ayu. ;p
Untung ada adik-beradik yang sekepala, masuk air dan happening. Dalam kereta mesti bergegar rasa macam nak terbalik kereta papajoe sebab ketawa terbahak-bahak tak ingat dunia. Oh sayang kak long~ sayang wan~ *petik gitar*
Background cantik tapi sayangnya muka sememeh tahan panas. Izinkan saya lempang di pipi sendiri kerana membuat memek muka seperti wajah yang berkerut mahu melepaskan saham ke dalam lubang jamban. Haha.

Wajah awet muda seperti diriku harus dijadikan contoh ye saudara saudari . Meskipun berumur 19tahun namun duit raya sering masuk ke dalam poket seperti air yang mengalir di sungai. Bahkan rasa seperti diri ini berumur 9tahun. LOL.

Bersama papajoe tercinta. Dialah boyfriend yang pertama dan terakhir.

Ku harus pergi tinggalkan kampung tercinta. Selamat tinggal kampungku~ 
Tak mudah aku pergi oh oh~ 

Oleh itu, serangkap pantun saya coretkan sebagai pengakhiran karangan saya pada kali ini. Bacalah ikut denggung dan harakat yang ada. Tayibbbb :)

Pergi ke kedai membeli santan,
Santan diletak di atas peti,
Silap dan salah minta di maafkan, 
jangan disimpan di dalam hati :)

Maafkan tuan hamba jikalau ada terkasar bahasa, terpukul dengan tidak sengaja, terngumpat yang tak kena, tersepak sebab mengada-ngada, tertweet sampai ramai yang terasa.
Tuan hamba hanyalah seorang manusia yang lemah dan sering melakukan dosa. 0-0 yaaa ? Kosong kosong segala kata cacian yang telah kau berikan aahhhh kan dah ternyanyi lagu Najwa Latif~ *tepuk dahi*

Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin semuaaaaaaaaa ! *joget-joget*