“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

October 29, 2014

Kekurangan itu.



"Apa kekurangan kamu?"

"Aku tak suka berkongsi masalah dengan orang lain"


Untuk apa aku perlu kongsi masalah dengan orang lain
dan pada akhirnya mereka cuma berlakon mendengar segala luahanku
mereka berpura-pura prihatin pada aku
lalu mencanang pada semua tentang kecelaan aku.

Dan pada bila aku memberi kepercayaan pada seseorang
dengan harapan yang mereka mampu memikul dengan baik
lalu dengan perlahan-lahan
mereka menikam dan membunuh kepercayaan aku.

Jadi, biarlah masalah yang himpap aku ini
masalah yang datang tak diundang ini
aku telan dan hadam sendiri.

Selagi kudrat aku masih bernyawa,
selagi anggota badanku masih sempurna,
selagi daya ingatan ku masih bisa beroperasi dengan baik,
aku akan selesaikan masalah itu sendiri,

dan buat apa aku perlu gentar?
--Aku masih ada Tuhan aku.

No comments: