“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

December 23, 2012

Ramalanmu tidak benar.




"Aku baca horoskop dekat majalah *****, tertulis kata aku akan mengalami putus cinta. Dan.. sekarang aku sedang mengalaminya" kata jemah kepada anakpapajoe.

"Aku tak suka tahi lalat dekat bibir aku, buku rahsia tahi lalat mengatakan barangsiapa yang mempunyai tahi lalat di bibir, mereka tergolong dalam golongan orang yang tak pandai simpan rahsia dan orang spesies mulut bontot ayam. aku nak korek ! aku nak hilangkan ! *nangis*"kata senah kepada anakpapajoe.

Tahyul.

Aku seringkali ketemu buku yang bertema cuba menyimpang iman manusia.
Cepat tergoda dengan arus deras bisikan syaitan.
Berpandukan buku itu dapat menilik nasib kita? Rasa otak mereka di lutut.
Mohon berganding bahu denganku untuk ditunjal dahi mereka bertubi-tubi.
*muka gangster*

Lagi satu,
kebanyakkan cerita dan berita di Laman Sosial belum tentu itu sahih.
Ini tidak, belum ada bukti depan mata, terus bermati-matian menggangap ianya benar.
Belum dikaji dan diselidik, sudah mula menerjah dan menegakkan kebenaran yang belum tahu pangkal hujungnya. *geleng-geleng kepala*

Bahkan, aku cukup hairan apabila orang berlumba-lumba nak menjadi penyampai informasi sebelum menyelidik terdahulu. Mungkin mereka berbangga apabila menjadi orang pertama yang menyampaikan kepada rakyat jelata. Maybe Maybe Maybe.

Pencecet a.k.a Twitterrrr,
aku acapkali membaca tweet yang mengatakan si polan bin si polan mati tapi masih bernafas di alam realiti. Adakah si polan itu zombie? Maybe. *kunyah kuaci*
Terus-terusan memuntahkan cerita karuk, orang akan percaya lalu sebarkan hingga ke serata dunia. Maka akan menjadi satu fitnah jika cerita itu membabitkan aib seseorang.

Malahan, aku seringkali membaca tweet berunsur mengaibkan seseorang dan diri sendiri.
Contoh: Si polan telah menjual daranya kepada si polan's boyfriend. Lalu si polan turut berbangga. *makan popcorn berjemaah*

Dinihari,
manusia sekarang tidak pernah takut dengan fitnah malahan khurafat dan syirik mula menyelubungi hati manusia. Sekaligus, kata-kata merupakan senjata yang paling membunuh.

Langkah yang lebih selamat adalah berdiam.

Intijahnya, AWAS dengan kata-kata anda.


Terasa kali ini entry penuh berilmiah. :)
Assalamualaikum.

Saying that I'm bad, doesn't make you Good.