“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

April 13, 2013

Complain itu ini.



Satu perkataan yang yakin semua tahu.
Tak tahu? tengok kamus oxford yang tebal.
Buat apa beli mahal tapi tak guna. *cakap-dengan-cermin*

Bila si polan kata,: "Aku ni jenis tak lawa. Dahlah gemok hitam comel #Eh. Tiada siapa nak"
Maka aku balas :"Bersyukur masih tak cacat, gemok".

Bila si polan kata : "Aku ni tak ada boyprengg. ForeverAlone"
Maka aku balas : "Allah, family dan kawan ada. Alone tu masa dalam kubur"

Bila si polan kata:
"Aku ni tak pandai. Tak boleh nak faham apa yang lecturer ajar" *sambil-bertweet-berwhatsapp-berWeChat dalam class*
Maka aku balas : "Berusaha selagi termampu. Tapi make sure campak handphone dalam lubang jamban dulu, Haha" 

Bila si polan kata "Aku ni miskin. Makan nasi sekali je. Lauk ikan keli sambal+ayam percik+daging kunyit+ketam hm tu je aku makan :("
Maka aku balas "Ah puasa lah. Tapi jangan membazir. Itu amalan syaitan lah syaitan."

Dulu, aku juga suka complain
Ya, kategori spesies tak reti bersyukur.
Banyak kali kena sound dengan mak. Cair tahi telinga namun insaf selamanya.

Kalau lauk tak sedap dan tak kena dengan tekak, mulut cepat cepat buat jahat.
mulut cepat cepat tambahkan dosa. Aduhai.
Kata "Eeee tak sedaplah. Tak pandai masaklah. Masin siot. Pheww"

Bila buka almari terutama nak keluar jalan, automatik kata :
"Alahaii tak ada baju nak pakai. Hm acano ni nak keluar. Hm" Padahal berlambak gila.
Sampai 2,3 almari penuh sampai tak muat muatan. *korek hidung*

Kalau manusia miskin, satu tahun berapa helai je ada baju.
Mungkin satu, mungkin tidak berbaju. Mungkin pakai cawat sahaja.
Makanan mereka ciput je. Ibarat sekeping roti canai dikongsi 7orang.
Tapi... mereka bersyukur. Yang kita? *tunjal dahi masing-masing*

Cuba campakkan kita ke negara yang miskin tu,
Mahu melalak meraung kita dibuatnya.
Silap haribulan, gantung diri dekat kipas.

Cop.

Muka bersyukur gaya Kak Ton.


Sekarang,
masa untuk berubah.
Berubah dari mulut puaka ke mulut sedikit suci.
Belajar bersyukur sentiasa. Nawaitu biar ikhlas.
Sampai bila nak sentiasa kekal dalam pekung jahiliah kan?

Fikir.