“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

April 7, 2013

Spekulasi songsang.


Percaya padaku, ini bukan kakiku. 


Ketika aku terkurung sepi dalam kotak sendiri.

Lantas,

Aku mendengar ngomong manusia durjana.
Keluarkan kata-kata ikut suka hati. Tepes segala penjagaan hati.

Mengagungkan tempat belajarnya dan menghina tempat belajar orang lain.
Mengangkat martabat level educationnya dan mengkeji orang lain.
Motif yang sedang dilakukan? *korek hidung penuh nikmat*

Dahulu aku belajar asasi di UITM, sekarang aku belajar degree di UPSI.
Namun aku tidak sekecoh tahap dewa macam si beberapa polan yang lain. Tettt.

"Aku belajar di UITM, kau setakat belajar dekat U*** tu bukannya bagus. Low standard. Ha 
Ha Ha"- (Si polan,2013)

"Setakat course seni, kulinari dan bahasa melayu tu kau nak belagak takpayah lah. Lupakan. Nenek aku pun boleh masuk course tu. Ha ha ha" - (Si polan, 2013)

Makcik Joyah : Engkau tengok anak si leman kepala kemek tu, bedah. Dia ambil asasi/matrik. Jimat masa bedah oii. Anak kau tu ambil diploma JE. Bila nak degreenya? Eee tak pandai plan masa depan lah anak kau ni bedah. *sambil tenyeh sirih*
Makcik Bedah : Tak kisah lah joyah. Janji anak aku ada semangat nak belajar ! Pffftt. Anak kau bila lagi nak masuk U? *muka-kerek*
Makcik Joyah : Hm... Anak aku.... anak aku... hm...Alaa... alaaa dia fail spm. *melalak*
Makcik Bedah : Haaaaaa. Mengata anak aku lagi, anak dia lagi teruk macam mangkuk hanyun. Hukum kifarah Allah. Ish ish. *monolog-dalaman*

Di ceruk mana engkau belajar,
di pelusuk gunung ganang ke, di celah amazon ke,
di celah ketiak ke #eh,
di pendalaman gua ke, di kampung orang asli ke,
apa course yang engkau miliki, apa course yang engkau ceburi,
intipatinya adalah : ILMU (knowledge).

Jika si polan itu belajar di tempat swasta,
tanggapan engkau ,dia makhluk bodoh dan hanya pergunakan wang sahaja.

Jika si polan itu belajar di tempat kerajaan,
tanggapan engkau, dia makhluk bijaksana bijaksini.

Jika si polan itu belajar di peringkat diploma/form6 selepas SPM,
tanggapan engkau, dia manusia kurang pandai kerana belajar masa yang agak lama..

Jika si polan itu belajar di peringkat asasi/matrik selepas SPM,
tanggapan engkau, dia manusia bijak gila gila gila.

Spekulasi menarik tapi kurang cerdik.
Tanggapan yang hanya memandai-mandai.

Jangan nak dibanggakan dengan universiti dan course masing-masing.
Hentikan kata-kata yang bakal menikam hati manusia lain.
Tahanlah lisan masing-masing daripada memuntahkan pendapat yang songsang.

Jangan nak bandingkan kepandaian kita dengan orang lain. Jangan sesekali mengkeji ketidakpandaian orang lain.  Bila-bila masa, Allah akan tarik nikmat itu.

Bersyukur masih bisa belajar dengan tenang. Bersyukur masih punya peluang untuk melangkah ke lembah kejayaan. Syukur padamu, Ilahi.

"DI MANA-MANA PUN KITA BELAJAR, YANG MENJADI TUNJANG UTAMA ADALAH NAWAITU DAN KEIKHLASAN. BUKAN PADA TEMPAT BELAJAR."

#Entry penuh berfalsafah bukan berfalsampah. Aku tak percaya adakah ini aku. Haha.
Btw, I'm engineer to be. Trust me. :)