“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

May 13, 2013

Fikir Macam Bagus.



Kesalahan orang lain,
Nampak.

Kesalahan sendiri,
Buat-buat tak nampak.

Aku pernah alami. 
Setiap inci yang aku lakukan, dititipberatkan. Lalu suara sumbang mula berkata-kata enak.
Katanya aku salah. Katanya aku ini tidak betul. Katanya aku buat silap.

Tidak cukup dengan itu, kesalahan aku digempar gempurkan. Dihebohkan.
Kesalahan diri sendiri ? senyap-bisu-butakan mata.

Bila dikatakan dia punyai kesalahan, berteriak menegak kebenaran. Tidak mengaku kalah.
Kesalahannya tidak diakui, terus dilempar kepada yang tidak mengerti.

Hebat permainan dia. Sangat hebat.

Aku bisa ditegur. Aku juga masih boleh hadam nasihat orang.
Meskipun aku rasa 'hek eleh sibuk je nak tegur aku. Macam bagus je".
Tapi aku terima dengan hati terbuka walaupun perit. Serius.

Cuma..

Seperkara yang paling jijik benar-benar beri tamparan hebat padaku,
apabila seseorang yang menegur kesalahan aku dengan cara bercakap dan berteriak di depan khalayak ramai. Semua orang tertumpu pada kita. Perasaan ketika itu? FIKIR.

Ditambahkan pula,
dibubuh perisa bersama nada kasar yang kuat bersertakan sebiji nak cari gaduh.

Masih tak cukup lagi, apabila ditokok tambahkan keburukan yang aku sendiri tidak lakukan.
Sungguh keji permainan manusia.

Sabar.

Perwatakan luaran tidak akan pernah sama dengan dalaman.
Bicaranya mungkin tampak kasar tapi hatinya ternyata lembut seumpama kapas.