“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

June 20, 2013

Cela aku.




masih tersenyum dengan cela yang bersisa dalam diri.


Jika nak dibilang kecelaan aku, banyak.
Jika nak dibilang cacat kurang aku, banyak.
Jika nak dibilang dosa yang aku kumpul, banyak.

Cela, pastinya manusia ada. 
Cuma perasan atau tidak, itu hak manusia.

Jika mahunya manusia yang sempurna-tiada dosa-tiada cela, sudah pasti kau tak akan ketemu sampai mati. Ya sampai mati. Sudah diciptakan tuhan, manusia itu tidak akan ada yang sempurna. Nobody's perfect !

Aku syukur.

Aku masih diberi manusia yang terima setiap cela hina yang aku ada.
Aku masih diberi pinjam Tuhan manusia yang sabar dengan karenah buas aku.
Aku masih punyai manusia yang kuat hargai aku tanpa jemu.

Perangai manusia tak semuanya memuaskan. Banyak cela-degil-buas.
Celaka mana perangai seseorang itu, namun pasti akan ada yang mengerti walaupun sakit nak fahami. Pada awalnya barangkali pedih nak mengerti, tapi demi sayang kau akan hadapi ranjau berduri lautan berapi tentang cela orang tersayang. 

Aku tak mengemis supaya manusia terus lekat menyayangi aku dengan setiap cela yang aku ada. Tidak. Aku ulang 'Tidak'. Aku tak memaksa tapi mereka yang merela dan terus hargai. Syukur tak terhingga.

Family tersayang, kawan tersayang, yang tersayang,
Meskipun tidak ramai tapi yang kurang itu menguatkan lagi kasih yang ada.
Moga kalian terus kekal dalam palung hati aku selamanya.

Tuhan, 
terima kasih beri manusia-manusia yang hebat-sabar-tabah untuk aku.