“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

June 11, 2013

Sisa pahit





Slurpp. *sambil-hirup-kopi*

Kali ini,
kopi yang aku minum semakin pahit-pekat.
Kurang manis tak seperti selalu.
Selalunya akan aku teguk sehingga ke licin.

Tapi, kali ini aku tak habiskan. Membazir siot.
Aku biarkan sisa air yang berbaki dalam cawan.

Pahit.

Ada manusia, nak kita je yang dok jaga hati dia 24 jam.
Takut-takut dicuit sedikit, melalak berpanjangan.
Ada manusia, yang jaga hati kita sebab bersebab.
Sebab dia nak minta kita tolong something atau ada sorok something daripada kita.

Intipatinya, aku tak suka istilah "Aku tipu kau sebab nak jaga hati kau"
Deyy macha. Deyy minachi. Istilah itu zaman tok kaduk pun tak guna.
Apakah berat dan susah untuk berterus terang?

Menurut kamus akta aku,
menipu sebab nak jaga hati aku adalah salah di sisi undang-undang aku.
Seksyen berapa aku buat, kau harus patuh dan jangan sesekali langgar dengan belagak.

Janganlah kerana nak men'jaga hati', kepercayaan yang diberi hancur berkecai.
Aku tak sanggup lagi nak kutip balik segala sisa-sisa kepercayaan yang dah berkecai berulangkali akibat daripada perbohongan. Sekali dua, boleh dimaafkan. Kalau berulangkali, kau sendiri fahamlah.

Benar kata orang, manusia sekarang tak boleh nak dipercayai secara totalnya.
Sedangkan orang yang kenal rapat bak kata tidur sebantal setilam seselimut pun boleh berbuat tahi. Apatah lagi orang yang baru sahaja kenal.

Pahitnya menjadi sisa manusia sebegini.
Dunia dah tak selamat.