“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

July 2, 2013

Yang Ketiga.


Indah..

Permulaan berkasih dianggap semanis gula.
Kentut yang dihembus tetap berbau harum semerbak.

Dalam syok bercinta,
pasti ada yang menyelit. bawa segala mak nenek datang ke mari. 
katanya bukan mengemis cinta. sekadar berkawan rapat abadi. puihh.
Taktik yang digunakan sebagai 'kawan sahaja' dek lapuk dek zaman.
Aku bukan budak kecil yang berhingusan percaya setiap apa yang dikata..

Manusia, indah khabar dari rupa.
buat baik padanya, rupanya terselit adegan syaitan bertopeng manusia.
melaga-laga hubungan yang kukuh tersedia ada. 
sekeji binatang haram 'itu', keji lagi manusia berperangai begini.

kalau bunuh itu halal, dah lama aku bunuh manusia yang mengkhianat aku.

Jika hubungan aku masih terselit manusia ketiga,
aku bukan berat sebelah. aku bukan jenis backup manusia yang lama aku kenal.
dua-dua aku lambung sampai bersuara.
dua-dua aku hentak sampai berkata benar.
Biar adil. Biar saksama.

Bagi aku, tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi.
perempuan tak mengedik, lelaki tak akan galak.

Secara konklusinya, 
mana-mana manusia yang cuba menjadi orang ketiga, fikir sebelum terlambat. Jangan silapharibulan kau pula terkena badi bila ada orang sailang kau punya kekasih hati. Time tu baru kau nak emosi meroyan tak tentu arah. 

Saat itu, 
aku hanya melihat kerapuhan hubungan kau sambil bertepuk tangan dan bersorak ria. 
Hukum kifarah Allah berbalik pada engkau.

Maaf, aku bukan manusia berjiwakan dendam.
Usik hidup aku, sekaligus kau terlibat dalam percaturan hidup aku.

Awas.