“jemari menari — memuntahkan aksara dan abjad untuk tatapan”
My photo
Perempuan yang sukar diprediksi.

October 16, 2013

Memerhati.

*sign in twitter*

Aktiviti di kala kebosanan.

Aku..
merenung tajam ke skrin laptop.
*terbeliakkan biji mata*

Melihat scroll timeline bergerak sendiri
Melihat telatah manusia bercekerama.
Melihat watak hamba Allah.

Aku memerhati jauh.

Ragam manusia durjana.
Berkata tajam seperti dia berkuasa.
Menindas dan mencantas perasaan orang lain.
Dalam erti kata lain "BASH".

Aku memerhati lebih terperinci.

Ada yang tweet mengenai kesedihan.
Pasal cinta. Pasal sahabat. Pasal naluri. Pasal hati.
Barangkali, manik-manik jernih berguguran dari bola matanya.
Sejuta simpati aku kalungkan.

Aku memerhati lagi dan lagi.

Manusia dinihari,
berpusu-pusu mahu dirinya terkenal di duniawi.
berpenat lelah untuk menaikkan diri masing-masing.
Siapa famous, diangkat dan dijulang.
Siapa tak famous, ditendang ke tepi dan terlentang.
Siapa famous, ramai followers bertandang.
Siapa tak famous, followers satu dua tiga ketul.

dan,

Aku lebih selesa memerhati
Aku juga selesa menjadi sederhana
sambil dipeluk sang bahagia.

Buat apa popular jika
hidup kau sengsara??